Sikersztori – interjú Tóth Mátéval, a Smashy Burger társalapítójával

Májusban megnyílt a Smashy Burger a legendás New York-i Union Square-en, és azonnal sikertörténetté vált. A magyar testvérpár, Tóth Máté és Simon első kis hamburgerstandja mindössze három év alatt nőtte ki magát Magyarország harmadik legnagyobb marhahúsos burgerláncává – közvetlenül a McDonald’s és a Burger King mögött. A kezdeti 25 ezer dolláros befektetésből már az első évben 3 millió dolláros bevételt értek el, tavaly pedig elérték a 15 milliót. Most pedig a magyar recepttel hódítanak Manhattan egyik legforgalmasabb pontján, ahol már a nyitónapon is több, mint ezren álltak sorba, hogy megkóstolják a Magyarországon már rendkívül népszerű burgereket.

Mi a titok? Meglepően egyszerű: néhány burger, sült krumpli és szósz – tökéletesen elkészítve. De mi a személyes receptjük a sikerhez? Erről kérdeztük Tóth Mátét, a villámgyorsan növekvő nemzetközi burgerjelenség társalapítóját.

Kezdjük azzal a kérdéssel, amit mindenki feltesz: mitől különleges a Smashy ennyi burger között?

A Smashy-nál hiszünk abban, hogy az egyszerűséget lehet tökéletesen csinálni. Az egész koncepciónk a back to basics elvre épül – csak egyetlen burgert kínálunk, klasszikus ketchup-mustár vagy a saját house szószunk közül lehet választani. Ennyi. Nincs túlbonyolítás, nincs végtelen étlap. Ami pedig igazán kiemel minket New Yorkban, az az ár: egy single cheeseburger nálunk csak 4,99 dollár, ami Manhattanben kifejezetten olcsónak számít. Minden energiánkat arra fordítjuk, hogy ezt az egy burgert a lehető legjobban csináljuk – és úgy tűnik, ezt értékelik is az emberek.

Milyen terveid voltak az egyetem elvégzése után?

Mindig is tudtam, hogy vállalkozni szeretnék. Folyamatosan tele vagyok ötletekkel, és hajtott a vágy, hogy ezeket meg is valósítsam. Nagyon inspirált a gondolat, hogy egy saját elképzelés alapján építsek fel egy üzletet – és ebből el tudjam tartani saját magamat és a családomat is.

Miért pont egy hamburgerező nyitását választottad? Volt valami konkrét pillanat vagy élmény, ami erre az útra terelt?

A testvéreimmel és barátainkkal sokat jártunk Amerikában, ahol a burgerkultúra a csúcson van – nem véletlen, hogy ott a legfinomabb hamburgereket lehet enni. Minden igazán akkor kezdődött, amikor a testvérem, Simon megálmodta, hogy elhozza az amerikai smashburger élményt Magyarországra. Megkért, hogy segítsek neki a megvalósításban. A koncepciót elképesztően nagy lelkesedés fogadta, ami bátorságot és tőkét adott nekünk ahhoz, hogy még tovább menjünk – és végül elhozzuk (vagy inkább visszahozzuk) ezt az egyszerűségre épülő burgerezőt az Egyesült Államokba.

Minden úton van akadályok – ti milyen kihívásokkal szembesültetek és hogy sikerült átlendülni rajtuk?

Az első smashburger éttermünket épp a háborús infláció időszakában nyitottuk meg, amit az orosz-ukrán konfliktus idézett elő. Ennek ellenére, hála Istennek, a brand olyan népszerű lett, hogy az elmúlt három évben – a hatalmas infláció ellenére – egyszer sem kellett árat emelnünk.

A New York-i nyitás teljesen más kihívásokat hozott. 7000 kilométer távolságból, időeltolódás mellett koordinálni kulcsfontosságú folyamatokat elképesztően nehéz volt. Ráadásul nem volt semmilyen kapcsolatunk New Yorkban, így a legegyszerűbb feladatok – például hangszóró felszerelése vagy vízvezeték-szerelés – is komoly akadályokat jelentettek. Már a megfelelő szakemberek megtalálása is nehéz volt, de miután megtaláltuk őket, az is probléma volt, hogy „külföldi, kezdő” cégként mindig magasabb árakat mondtak nekünk. Ennek ellenére mentünk tovább, egyesével oldottuk meg a problémákat – és működött.

Mi hajt nap mint nap, hogy a legjobbat nyújtsd?

Az alapküldetésünkön – vagyis hogy elhozzuk az embereknek a legfinomabb burgert egy kellemes, barátságos hangulatú étteremben – túl az egyik legnagyobb motivációnk az, hogy kaptunk egy lehetőséget Istentől. Egy olyan ajándékot, aminek köszönhetően nemcsak a saját családunkat tudjuk anyagi biztonságban, hanem több száz másik családnak is megélhetést biztosítunk a vállalkozásunkon keresztül. Ez hatalmas felelősség, amit nem lehet félvállról venni.

Emellett nagyon fontos számunkra, hogy visszaadjunk a közösségnek. Pár hete tartottuk meg a Simon’s Foundation első rendezvényét, ahol árva és hátrányos helyzetű gyerekeket láttunk vendégül a legnagyobb éttermünkben. Játszottunk, nevettünk, együtt ebédeltünk – csodálatos élmény volt. Ezt a kezdeményezést szeretnénk tovább bővíteni, hogy még több emberhez eljusson a segítség.

Mit jelenti számodra a sikert? A bevétel növekedése vagy más eredmények?

A pénz számomra csak egy eszköz – nem több, mint egy kalapács vagy egy véső. Olyan dolog, amivel formálni tudjuk a saját életünket és másokét is. Az igazi siker az, amikor ezt az eszközt úgy használod, hogy nemcsak te leszel büszke arra, amit elértél 50 év múlva, hanem a gyerekeid – és az ő gyerekeik is – büszkén fognak rád emlékezni.

Nehéz időkben mi motivál, hogyan tudsz ekkor is jól teljesíteni?

Nehéz időkben mindig a célra koncentrálok – arra, hogy miért kezdtük el az egészet. Amikor tudod, hogy nemcsak magadért, hanem egy egész csapatért, a kollégáidért és a családodért is dolgozol, az hatalmas erőt tud adni. És persze egy nehéz nap végén egy jó smashburger mindig segít.

Milyen egy átlagos napod? Van olyan bevált módszered, ami abban segít, hogy minél hatékonyabb legyél?

Egy fontos szokásunk: ha van egy feladat, azt azonnal elintézzük. Nem halogatunk, és még a nagy döntéseken is legfeljebb egy napot gondolkodunk. Ez a fajta tempó az, ami lehetővé tette, hogy egy maréknyi ember három év alatt ekkora brandet építsen fel. Nem vagyunk sokan, de ezzel a pörgéssel olyan, mintha sokan lennénk – mert így is több munkát végzünk el, mint más cégek kétszer ennyi emberrel.

Ha előretekintesz, mik az álmaid – akár szakmailag, akár személyesen?

Miután meghódítottuk Magyarországot és megvetettük a lábunkat New Yorkban, a következő célunk Európa teljes letarolása a smashburgereinkkel. Emellett egy új csirkéző brand felépítésén is dolgozunk, amit egyelőre Magyarországon indítunk el. Még rengeteg minden előttünk áll – és ez még csak a kezdet.

Gondoltál már arra, hogy milyen nyomot szeretnél hagyni magad után, hogyan gondoljanak rád az emberek akár a magánéletedben, akár vállalkozóként?

Szakmailag azt szeretném, ha úgy emlékeznének rám, mint egy őszinte és korrekt emberre. Tudom, hogy ez nem mindig könnyű – az őszinteség sokszor azt jelenti, hogy kellemetlen dolgokat kell kimondani. De szerintem ez a fejlődés ára.

A magánéletemben szeretnék olyan ember lenni, akire felnéznek. Azt szeretném, hogy a családom – főleg a gyerekeim – ne csak arra legyenek büszkék, amit felépítettem, hanem arra is, ahogyan végigcsináltam. Azt mondják majd, jelen voltam, szeretetteljes voltam, és hű maradtam az értékeimhez. Hogy nem szálltam el, bármilyen messzire is jutottunk – és hogy mindig lehetett rám számítani.

Ha öt szóban kellene összefoglalnod ezúttal nem egy burger, hanem a siker receptjét – mik lennének azok?

Ne várj. Dönts és csináld!